Pragnę przedstawić konspekt zajęć przeprowadzonych metodami i technikami aktywizującym .Wykorzystałam metodę burzę mózgów, linię czasu, grupy zadaniowe jednolite i zróżnicowane, dramę oraz tarczę strzelecką. SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE II
DATA: 17.03.2006 KLASA : II B PROWADZĄCA : MAŁGORZATA KRUSZONA
BLOK TEMATYCZNY: Zbliża się wiosna
TEMAT : Utrwalenie wiadomości o wiosennych kwiatach . . CELE OGÓLNE :
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania wiosennych kwiatów - rozwijanie umiejętności układania krótkich zdań na temat - doskonalenie czytania ze zrozumieniem - wyrabianie postaw ekologicznych - rozwijanie umiejętności starannego kolorowania rysunków
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń: - przeczyta poprawnie nazwy roślin - rozpozna i nazwie wiosenne kwiaty - zaznaczy rośliny chronione - ułoży i zapisze zdania opisujące wybraną roślinę - pomaluje kontur rośliny zgodnie z jej wyglądem w rzeczywistości - przyklei swój wybór zgodnie z poleceniem - zaprojektuje symbol wiosny - uporządkuje kolejność pór roku - przeczyta polecenie ze zrozumieniem
METODY i TECHNIKI AKTYWIZUJĄCE :
• BURZA MÓZGÓW, • PROMYCZKOWE USZEREGOWANIE , • GRUPY ZADANIOWE: JEDNOLITE I ZRÓŻNICOWANE , • LINIA CZASU • DRAMA • TARCZA STRZELECKA
FORMY PRACY : indywidualna , praca w grupach,
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: karty pracy, linia czasu, rysunki roślin, rekwizyty- suknia zielona i brązowa, tulipany i róże, czapka wełniana i wianek z kwiatami
PRZEBIEG ZAJĘĆ :
1.Rozgrzewka umysłowa – metoda : burza mózgów ”WIOSNA”- wypisanie na karteczkach, wszystkich skojarzeń z porą roku - wiosną.( czas – 3 min-5min)
2.Głośne odczytywanie zapisów przez wyznaczonych przedstawicieli grupy. Porównywanie własnych zapisów. Samokontrola .
3.Każdy uczeń wybiera jedną cechę – skojarzenie , zapisuje ją na osobnej kartce ( dużymi literami ).( 2-min.)
4. Zadaniem jest przyklejenie karteczki na promieniach słońca tak , aby na każdym promieniu znajdowały się tylko te same skojarzenia. Metoda: „Promyczkowe uszeregowanie” .(3-4 min.)
5. KARTA PRACY- Zad.1 Zadaniem całej grupy jest wyszukanie i wypisanie spośród rożnych nazw kwiatów, tylko nazw wiosennych kwiatów oraz oznaczenie wśród nich roślin będących pod ochroną, za pomocą czerwonego wykrzyknika. Zad.2 Zadaniem grupy jest uważne przeczytanie tekstu, poprawienie go tak , aby zawarte w nim zdania były prawdziwe. Metoda: „ Grupy zadaniowe jednolite” -( 5 – 7 min .) Następny przedstawiciel grupy prezentuje pracę grupy, sprawdzenie poprawności wykonania prac.
6. KARTA PRACY – Zad.3 Zadaniem grup będzie podpisanie , pokolorowanie konturu wiosennego kwiatka, oraz ułożenie 3 zdań dotyczących wyglądu, wielkości i koloru. Każda grupa otrzymuje do opracowania inny wiosenny kwiat.( 7-min.) Teraz kolejny przedstawiciel grupy prezentuje pracę zespołu, z prac tworzymy galerię wiosennych kwiatów. Metoda :„ Grupy zadaniowe zróżnicowane”.
7. KARTA PRACY-Zadaniem grupy jest wpisanie na linii czasu nazw pór roku wg kolejności, oraz oznaczenie wiosny , swoim wymyślonym symbolem. Metoda: „ Linia czasu”. ( 3min. -5 )
8. Zadaniem jest przedstawienie sytuacji problemowej w dowolny sposób .
scenka I:
- dziecko- B. Jesteś na spacerze w lesie ze swoją ulubiona koleżanką , zauważasz , że zrywa kwiaty chronione , co robisz w tej sytuacji ?
- dziecko A. Zauważyłaś piękne kwiaty ,postanowiłaś zerwać je dla chorej ukochanej babci , aby ją rozweselić. Chcesz pochwalić się swoim pomysłem koleżance…
Scenka II:
- dziecko- C. W parku zauważasz twojego ulubionego kolegę , który strzela z procy do przebiśniegów . Kolega jest bardzo dumny ze swoich celnych strzałów , jak zachowujesz się w tej sytuacji?
- dziecko –D . Właśnie otrzymałeś nowa procę , postanowiłeś sprawdzić swoje umiejętności strzeleckie, celując do białych kwiatków . Trafiasz 10 kwiatów. Jesteś bardzo dumny , chcesz o tym pochwalić się swojemu koledze …
Metoda: „ Drama „( 5min.)
9. Zadanie dodatkowe- przedstawiciele grup , spośród wielu rekwizytów , wybierają tylko ,te które pasują do pory roku – wiosny . Tworzą portret Wiosny. ( 5min.)
10. Ocena zajęć przez uczniów- zadaniem dzieci jest ocena zajęć ,za pomocą strzału, im bliżej środka tym wyższa ocena. Metoda: „Tarcza strzelecka” (3min.)
TULIPAN ------------------------------------- ASTER ------------------------------------ PIERWIOSNEK ------------------------------------- ZAWILEC ------------------------------------- SASANKA ------------------------------------- PRZYLASZCZKA ------------------------------------- PRZEBIŚNIEG
CHRYZANTEMA ---------------------------- RÓŻA ------------------------------------- MAK ---------------------------- CHABER --------------------------- ŻONKIL ---------------------------- KROKUS
KARTA PRACY DLA GRUPY
CZŁONKOWIE:……………………………….. ………………………………. ………………………………….. ………………………………… …………………………………
ZAD.1 NAZWY WIOSENNYCH KWIATÓW:
………………………………… ………………………………… ……………………………….... ………………………………… ………………………………… ……………………………….... ………………………………… ……………………………….... …………………………............ …………………………………
ZAD.2 Przeczytajcie uważnie tekst o wiośnie .Wkradło się do niego kilka błędów. Waszym zadaniem jest odnalezienie ich, oraz poprawienie zdań tak , aby były prawdziwe.
Kalendarzowa wiosna rozpoczyna się 24 marca. Z zimnych krajów powróciły już skowronki , wiewiórki i jaskółki. Wiewiórki lepią swoje gniazda z gliny i błota. Niedługo zakwitną pierwsze wiosenne kwiatki: róże , zawilce sasanki, chryzantemy i pierwiosnki .To kwiaty chronione , dlatego można je zrywać.
ZAD.3
……………………………………………………………………… NAZWA
( kontur wiosennego kwiatka )
OPIS:
|